Wikia

Ira David Sankey was een Amerikaans componist en hymnist.

Geboorte en overlijdenEdit

Sankey werd op 28 augustus 1840 geboren te Edinburg, Pennsylvania in de Verenigde Staten; hij overleed op 13 augustus 1908 te New York City (in het stadsdeel Brooklyn). Zijn graf bevindt zich op het GreenWood Cemetery in Brooklyn.

PseudoniemEdit

Sankey had een pseudoniem: Rian A. Dykes, een anagram van “Ira D. Sank­ey”.

BiografieEdit

Sankey diende als jongeman ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog. Hij hielp vaak de kapelaan van zijn eenheid en leidde zijn medesoldaten in zangdiensten. Na de oorlog werkte Sankey voor de Internal Revenue Service (belastingdienst) en werkte hij met de Young Men's Christian Association (YMCA). Sankey werd bekend als gospelzanger en werd opgemerkt door de evangelist Dwight Lyman Moody. De twee ontmoetten elkaar tijdens een YMCA-conventie in Indianapolis, Indiana in juni 1870. Enkele maanden later bezocht Sankey voor het eerst met Moody een evangelisatiebijeenkomst; kort daarna nam hij ontslag uit overheidsdienst.

In oktober 1871 waren Sankey en Moody bezig met een opwekkingsbijeenkomst toen de Grote Brand van Chicago begon. De twee mannen konden maar net levend aan de vuurzee ontkomen. Sankey zag uiteindelijk de stad branden vanaf een roeiboot op het Michigan-meer.

Sankey componeerde tijdens zijn leven ongeveer 1.200 liederen. Als gevolg van een glaucoom was hij de laatste vijf jaar van zijn leven blind. Hij zal toen ongetwijfeld een geestverwant gevonden hebben in zijn vriendin en muziekpartner, de blinde dichteres Frances J. Crosby.

WerkenEdit

Sankeys werken omvatten onder andere:

  • Welcome Tidings: A New Col­lect­ion of Sac­red Songs for the Sun­day School (met Robert Lowry & W. Howard Doane) (New York, Verenigde Staten: Biglow & Main, 1877)
  • Sacred Songs and Solos (1881)
  • Gems of Song for the Sun­day School (with Hu­bert P. Main) (Chi­ca­go, Il­li­nois, Verenigde Staten: The Biglow & Main Co., 1901)

MelodieënEdit

BronnenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki